Home - Pendidikan Pertama di FEBI

Pendidikan Pertama di FEBI

by lpm_arena
Print Friendly, PDF & Email

THE FIRST GRADUATE FROM FACULTY OF ISLAMIC AND ECONOMIC BUSINESS

Faculty of Islamic Economic and Business is the newest faculty of State Islam

ic University Sunan Kalijaga Yogyakarta. There are nine faculties in State Islamic University Sunan Kalijaga now. Faculty of Islamic Economic And Business has two departements, they are Islamic Banking and Islamic Economics. In 2013, the operational activity in this faculty is began for the first time. The students who passed university selection to come in first and study in that year may become the first graduate from the newest faculty. Become the first graduate from Faculty of Islamic Economic and Business has a special hystory. There are six elements that make special hystory for the first graduate. They are legality, place, internal conflict, education program, facilities and people.

Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam (FEBI) merupakan fakultas yang baru didirikan di Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta (UIN SuKa). Hingga saat ini ada sembilan fakultas di UIN SuKa, FEBI sebagai fakultas terbaru memiliki dua program studi di awal pendiriannya, yaitu Perbankan Syariah dan Ekonomi Syariah. Pada tahun 2013, aktivitas operasional di fakultas ini dimulai untuk pertama kalinya. Mahasiswa yang lolos masuk ke FEBI dan belajar di tahun pertama ini akan menjadi lulusan pertama dari fakultas terbaru. Menjadi lulusan pertama dari FEBI memiliki sejarah yang spesial. Ada enam hal yang membuat sejarah itu menjadi berkesan sebagai lulusan pertama. Yaitu legalitas, tempat, konflik internal, program kurikulum pendidikan, fasilitas dan pihak yang terlibat.

Legality is the current issue that make the students worry about the admission of faculty in university level. Actually, the legality of Faculty of Islamic Economic and Business for last two years from 2013 is operational permission only. After that, we are going on as same as another faculty in State Islamic University Sunan Kalijaga.

Legalitas menjadi isu utama yang membuat para mahasiswa khawatir tentang izin fakultas di tingkat universitas. Sebenarnya, legalitas FEBI hanya memiliki izin operasional untuk dua tahun sejak tahun 2013. Setelah itu, kami akan menjadi sama dengan fakultas lain di UIN SuKa.

The important thing of new faculty is building. The place to explore knowledge and run education activity is very important to succed the education program. Faculty of Islamic Economic and Business has no its own building, we move from one place in main university to another place at University Hotel. We just stay for a while because the university can not build the new one immadiately. For the first year, we used the kindergarden building at the west area of main university. For the second year, we move to training center building at University Hotel near by Airport at Jalan Solo. Sometime we feel bad because we do not have fix building that we can reach near by the main campus and main library. But it is our struggle to reach our dream in the future trough this situation.

Hal yang paling penting untuk fakultas baru adalah tempat belajar berupa gedung. Tempat untuk menggali pengetahuan dan menjalankan aktivitas pendidikan sangat penting untuk menyukseskan rancangan program pendidikan. Kami berpindah dari satu tempat ke tempat lain yaitu dari kampus utama ke gedung dekat Hotel University milik UIN SuKa. Kami hanya menempati untuk sementara di gedung itu, karena fakultas kami tidak bisa membangun gedung dengan segera. Untuk tahun pertama, kami menggunakan gedung TK di wilayah barat kampus utama. Sedangkan untuk tahun kedua, kami berpindah ke gedung pusat pelatihan dekat University Hotel. Kami merasa bahwa ini sangat tidak efektif, karena kami tidak memiliki gedung permanen yang lebih dekat dengan kampus utama dan perpustakaan. Tetapi ini adalah sebuah perjuangan bagi kami untuk meraih cita-cita dan impian kami di masa depan melalui situasi seperti ini.

We relize that in every new condition result new conflicts, especially internal conflicts. Internal conflicts that happen in this faculty are about the disillusionment of students about the policy, the rule or about the cost that we have to pay in the second semester till the last semester. There are some missunderstanding, misscommunicating and also incompleteness information between faculty and students.

Kami menyadari bahwa suasana baru akan menghasilkan konflik, terutama konflik internal. Konflik yang terjadi di sini adalah mengenai kekecewaan mahasiswa terhadap kebijakan, peraturan fakultas dan kenaikan biaya yang harus kami bayar dari semester kedua hingga semester akhir. Ada beberapa kesalahpahaman dan ketidaklengkapan informasi antara fakultas dan mahasiswa.

New faculty has certain characteristic and some differences, especially in education program. Faculty of Islamic Economic and Business has been programmed to become center of learning. Using international languages, more practice and integrated learning objective to bridge between common knowledge and Islamic foundation are the things that faculty wants to achieve for the students. They are made to prepare the students compete in international area. We have more duties, practice, language classes, and more international lecturers standard who lecture us with their experiences and their perspectives about international future prospect for us.

Fakultas baru memiliki karakteristik tertentu dan beberapa perbedaan dengan yang lainnya, terutama dalam pengembangan program pendidikan. FEBI telah diprogram menjadi pusat pembelajaran. Penggunaan bahasa asing, lebih banyak praktik dan tujuan pembelajaran yang terintegrasi menjadi jembatan antara pengetahuan umum dan dasar keislaman yang merupakan suatu hal yang fakultas ingin capai untuk mahasiswanya. Semua hal itu dibuat untuk mempersiapkan mahasiswa untuk berkompetensi di tingkat internasional. Kami  memiliki tugas lebih banyak, praktik, kelas bahasa, dan lebih banyak dosen yang berstandar internasional mengajar kami dengan pengalaman dan pandangan mereka tentang prospek masa depan di level internasional bagi kami.

Infrastucture and facilities that support learning to be more effective and efficient are needed by all parts for the new faculty. Education program that has planned will not run without enough facilities. Our facilities are still definite, we do not have own library, laboratoriums, comfortable class and etc. We are as students still wait the upcoming realization of the plans that faculty said to us. And we will help as posible as we can do to accelerate the faculty development with this limited facility.

Infrastruktur dan fasilitas yang mendukung pembelajaran yang lebih efektif dan efisien dibutuhkan oleh semua pihak di fakultas baru ini. Program pendidikan yang direncanakan tidak akan berjalan tanpa fasilitas penunjangnya. Fasilitas kami masih sangat terbatas, kami tidak memiliki perpustakaan fakultas, laboratorium, kelas yang nyaman, dan sebagainya. Kami sebagai mahasiswa masih menanti realisasi selanjutnya atas rencana yang telah fakultas janjikan kepada kami.

The most important element is the people, without the people, the program of faculty will not work. From the students, lecturer, staffs, dean, and all people that etangle in faculty should be integrated and have same perspective and mission to success Faculty of Islamic Economic and Business on becoming center of learning. Students are needed by the faculty to explore and as the experiment object of the faculty’s plans. Capability of lecturers that can teach and also build good character based on Islamic worldview is necessary. The good bureaucracy is needed to make information whole part of faculty and to make effective and efficient the student’s necessary that relationship with faculty permission and others.

Manusia adalah elemen utama dalam hal apapun, tanpa manusia yang menjalankan, maka program dari fakultas tidak akan bekerja. Dari mahasiswa, dosen, staff, dekan dan semua pihak yang terlibat dalam FEBI harus berintegrasi dan memiliki visi dan misi yang sama dalam menyukseskan FEBI sebagai pusat pembelajaran. Mahasiswa sangat dibutuhkan oleh fakultas untuk menilai tingkat kesuksesan program di FEBI dan menjadi objek percobaan yang pertama. Kemampuan pendidik yang dapat mengajar sekaligus membangun karakter yang bagus berdasarkan pandangan Islam adalah suatu kebutuhan. Birokrasi yang baik diperlukan untuk membuat informasi dapat menyebar secara menyeluruh dan membuat urusan mahasiswa yang berhubungan dengan fakultas dapat lebih mudah dan efisien.

The students, lecturers, staffs, dean, and all part in this faculty must be integrated and work together to make good hystory and the best graduates especially for the firs graduate. Informing the legality immadietely to public, providing better place and facilities, solving and reducing conflicts, improving education program, and integrating people’s idea are the elements that need attention to reach faculty’s achievement in resulting the best first graduate.

Mahasiswa, dosen, staff, dekan, dan semua pihak di fakultas in harus berintegrasi dan bekerjasama untuk membuat jejak sejarah yang bagus dan menjadi lulusan terbaik khususnya sebagai lulusan pertama. Pemberian informasi mengenai legalitas FEBI harus segera di publikasikan, penyediaan tempat dan fasilitas yang lebih baik, pemecahan masalah dan pengurangan konflik, peningkatan program pendidikan, dan integrasi antar pemikiran berbagai pihak juga diperlukan. Keenam elemen itu yang memerlukan perhatian agar tercapai hasil yang maksimal dalam mencetak lulusan pertamanya.